Podczas wyprawy rowerowej

autor: rowerowy | 2019-02-27, 20:38 |

Oceń: Nie lubię Anuluj ()
|
Jak pisałem w poprzednim wpisie wyprawami rowerowymi zajmuję się już od bardzo dawna. Zaczynałem na naprawdę taniej kolarzówce. Potem przez te wszystkie lata kompletowałem sprzęt i tak dziś mogę powiedzieć, że nie jest źle, a nawet może i jest dobrze. Gdybym miał wyliczyć 5 rzeczy, które chciałbym wymienić to zrobię to na jednym oddechu :) Mimo to postanowiłem w poprzednim sezonie zmienić strategię i nic nie kupić (ku uciesze mojej żony :P). Postanowiłem zainwestować w silnik - człowieka, czyli mnie samego.
Od początku poprzedniego sezonu zacząłem korzystać z porad dietetyka. Miałem to szczęście, że znam dobrego dietetyka klinicznego, który zna się na rzeczy.

Dietetyk ułożył mi dietę na czas intensywnych treningów, czas wypraw, oraz okres kiedy nie ćwiczę. Muszę przyznać, że dało mi to dobrego kopa. Nie chodzi oczywiście o to, że dzięki diecie mogłem jeździć szybciej, ale o to, że podczas wyprawy rowerowej nie miałem tak szybko spadku energii. Do domu nie wracałem wyczerpany.

Kolejny sezon się rozpoczyna. Postanowiłem więc odezwać się do mojego dietetyka i poprosić, aby napisał dla Was co warto jeść podczas wyprawy rowerowej. Dla ścisłości autorem jest Pani Magdalena z Light Life Dietetyk Wrocław, gdyby co to do niej kierujcie pytania. Mam nadzieję, że Wam się przyda.

Info od Pani Magdy:
Dieta podczas wyprawy rowerowej
Najważniejsze podczas każdej wyprawy rowerowej jest wypijanie odpowiedniej ilości wody. Przy tak dużym wysiłku jej straty są ogromne, dlatego zawsze należy mieć w koszyku pełny bidon i popijać w trakcie jazdy (nie tylko na postojach). W przeciwnym razie możemy zafundować sobie odwodnienie, co może skończyć się tragicznie - szczególnie w upalne dni. Warto też zaopatrzyć się w napój izotoniczny. Dzięki niemu szybciej przyswoimy składniki w nim zawarte oraz nawodnimy się w krótszym czasie. W bardzo prosty sposób można go wykonać samemu w domu https://light-life.pl/blog/recipe/domowy-napoj-izotoniczny-3-przepisy/.
Dieta podczas wyprawy rowerowej powinna opierać się na węglowodanach złożonych. Dzięki nim poziom energii wzrasta i spada stopniowo, co pozwala na długotrwałą jazdę bez "zjazdów" energetycznych. Warto mieć też pod ręką coś słodkiego (np. batony, landrynki, żele energetyczne), aby w przypadku nagłego spadku energii mieć pod ręką ratunek. Należy też pamiętać o spożywaniu produktów białkowych, aby umożliwić regenerację mięśni.
W takim razie co powinno znaleźć się w naszym rowerowym plecaku? Należy pamiętać, aby były to produkty lekkie, nie zajmujące zbyt dużo miejsca w plecaku, trwałe, ale też niezbyt przetworzone (lekkostrawne). Jeśli mamy taką możliwość, dobrze jest zabrać ze sobą tylko niewielki zapas, a resztę żywności i wody dokupować po drodze. Produktami, które dobrze się sprawdzają są między innymi:
- pieczywo pełnoziarniste
- miód, dżemy
- orzechy
- suszone owoce
- musli - najlepiej skomponować je samemu, np. z płatków owsianych/żytnich/orkiszowych, suszonych owoców, orzechów, nasion sezamu, słonecznika, dyni
- ser żółty - jest dobrym źródłem białka i stosunkowo dobrze znosi wysokie temperatury
- czekolada
- batoniki, żele energetyczne
Po drodze w miarę możliwości warto zaopatrzyć się też w świeże owoce i warzywa - dostarczą błonnika i witamin, których przy takim wysiłku może nam brakować.

Oceń: Nie lubię Anuluj ()
|

Dodaj swój komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz lub

Komentarze dodawać mogą tylko użytkownicy zalogowani. Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się. Zajmie to pół minuty.


Dowiedz się jak umieszczać linki do tagów, pogrubiać tekst, itp.