Kwasy omega-3 w diecie sportowca

autor: Dominiak | 2020-02-15, 15:19 |

Oceń: Nie lubię Anuluj ()
|
Kwasy omega-3 to niezwykle ważny składnik diety, nie tylko u sportowców. W tym artykule przedstawiam jednak, dlaczego osoby trenujące organizm powinny zwrócić na nie szczególną uwagę. W tym artykule prezentuję dlaczego warto sięgać po kwasy omega-3.

Często myślimy o kwasach tłuszczowych omega-3 w kontekście leczenia chorób przewlekłych. Istnieje jednak wiele powodów, dla których zwiększone spożycie kwasów tłuszczowych omega-3 może również polepszyć wyniki sportowe. W przypadku wielu sportowców wyczynowych stosowanie wysokich dawek kwasów tłuszczowych omega-3 było kluczowym czynnikiem diety. Istnieje kilka mechanizmów wyjaśniających, dlaczego kwasy tłuszczowe omega-3 działają w tym zakresie bardzo dobrze.


Zwiększenie produkcji ATP


Czerwone krwinki mogą przenosić tlen tylko do tkanki mięśniowej, gdy przeciskają się przez złoża kapilarne otaczające tkankę mięśniową. Średnica kapilary jest w rzeczywistości mniejsza niż średnica czerwonych krwinek, a zatem im większa jest odkształcalność czerwonych krwinek, tym szybciej może on przenosić tlen do komórki mięśniowej. Przy wyższym poborze tlenu mięsień może wytwarzać więcej ATP w celu skurczu paliwa. Doping krwi i przyjmowanie EPO w celu zwiększenia liczby czerwonych krwinek jest dość surową i niebezpieczną technologią. Wynika to z faktu, że lepkość krwi wzrasta, powodując wzrost krzepnięcia i ogólne spowolnienie przepływu krwi przez złoże kapilarne. To jest jak jeden krok do przodu i jeden do tyłu. Niebezpieczna część pochodzi ze zwiększonego krzepnięcia krwi, które może doprowadzić nawet do. Zwiększenie odkształcalności krwinek czerwonych wraz ze zwiększonym spożyciem kwasów omega-3 to znacznie bardziej wyrafinowane i zdrowe podejście do poprawy transferu tlenu na każdym poziomie wyników sportowych.


Zmniejszenie stanów zapalnych


Intensywny trening oznacza tworzenie uszkodzeń mięśni. To uszkodzenie powoduje stan zapalny. Najbardziej ekstremalną przyczyną jest opóźniona bolesność mięśni, która może zająć kilka dni (jeśli nie dłużej), aż nastąpi zapalenie. Zwiększenie spożycia kwasów tłuszczowych omega-3 nie tylko zmniejszy wpływ DOMS, ale także zwiększy rozdzielczość wszelkich istniejących uszkodzeń, dzięki czemu czasy odzyskiwania pełnej sprawności mięśniowej zostaną znacznie skrócone. Wysokie dawki kwasów tłuszczowych omega-3 mogą zmniejszyć tego rodzaju uszkodzenia mięśni wywołane wysiłkiem fizycznym.

Wzrost statusu przeciwutleniacza

Nieoczekiwanie kwasy tłuszczowe omega-3 mogą również działać jako czynniki transkrypcyjne genów, zwiększając poziom enzymów przeciwutleniających we krwi i mięśniach. Enzymy przeciwutleniające są wyjątkowo silne w tłumieniu nadmiernego tworzenia się wolnych rodników podczas intensywnych ćwiczeń.

Oceń: Nie lubię Anuluj ()
|

Dodaj swój komentarz

Zaloguj się aby dodać komentarz lub

Komentarze dodawać mogą tylko użytkownicy zalogowani. Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się. Zajmie to pół minuty.


Dowiedz się jak umieszczać linki do tagów, pogrubiać tekst, itp.